Evaluarea angajatilor

Procesul de evaluare a angajatilor este un instrument foarte util in cresterea eficientei activitatii la nivel de organizatie.

Aceasta actiune este indicat sa fie gestionata de catre managerii de departament impreuna cu un Specialist in Resurse Umane intern sau extern. Implicarea unei persoane neutre in evaluare are scopul de a asigura un grad de obiectivitate cat mai crescut.

De asemenea, sunt companii care decid ca evaluarea angajatului sa fie realizata inclusiv de o parte dintre colegii cu care acesta lucreaza in mod direct.

O componenta importanta in analiza activitatii si rezultatelor angajatilor este reprezentata de stabilirea citeriilor evaluarii. Aceste dimensiuni sunt personalizate in functie de specificul fiecarei companii si fiecarui departament.

 

Utilitatea evaluarii angajatilor

Pentru angajati, evaluarea este utila din urmatoarele perspective:

 

Primesc feedback

Angajatii au nevoie sa stie cum este privita de catre superiorul direct, activitatea pe care o desfasoara.  Crearea unui context organizat in care atat angajatul, cat si managerul, sa-si expuna punctul de vedere si asteptarile, faciliteaza consolidarea relatiei profesionale dintre cele doua parti.

 

Validarea rezultatelor

Uneori, in contextul unui program de lucru aglomerat, managerii nu au timpul necesar transmiterii unui feedback pozitiv in situatia in care angajatul isi atinge obiectivele.

Tocmai de aceea, procesul de evaluare reprezinta prilejul oportun prin care li se poate comunica angajatilor ca rezultatele obtinute au fost observate si de asemenea, apreciate.

 

Identificarea aspectelor care necesita a fi imbunatatite

Pentru ca angajatul sa isi perfectioneze activitatea si pentru a-si imbunatati rezultatele are nevoie sa constientizeze care sunt zonele pe care este necesar sa le imbunatateasca. De asemenea, este indicat ca impreuna cu managerul de departament, sa stabileasca modalitatile prin care se pot obtine rezultatele dorite.

 

Identificarea programelor de training si cursurilor necesare

Este posibil ca imbunatatirea activitatii angajatului sa necesite participarea la diverse programe de training sau la cursuri de specialitate.

Pentru a avea efectul dorit, astfel de investitii pe care compania le face pentru angajat, este util sa fie corelate cu nevoile concrete ale acestuia.

 

Vizibilitate cu privire la traseul profesional

In contextul evaluarii, angajatul obtine informatii cu privire la directiile de dezvoltare profesionala.

Pe de o parte, acest aspect este motivant si provocator pentru ca il ajuta sa evolueze, iar pe de alta parte, ii confera vizibilitate cu privire la parcursul sau in cadrul companiei.

 

Motivarea prin “preocuparea firmei pentru angajati

Unul dintre factorii care ii motiveaza pe oameni la locul de munca consta in sentimentul ca exista preocupare pentru dezvoltarea lor profesionala.

In acest context, un proces de evaluare obiectiv le transmite angajatilor, faptul ca in organizatia pentru care lucreaza este valorizat acest aspect.

 

Pentru companii, evaluarea angajatilor este benefica din urmatoarele motive:

 

Cresterea eficientiei activitatii la nivel de companie

Avand in vedere faptul ca prin evaluare angajatii devin mai motivati, cresc sansele ca ei sa devina mai eficienti.

Totodata, atat prin identificarea aspectelor dezirabile din activitatea lor, cat si a celor ce necesita imbunatatiri, angajatii devin mai determinati in obtinerea de rezultate.

 

Obtinerea unor informatii importante in promovarea angajatilor

Un proces de evaluare obiectiv va evidentia care sunt angajatii cei mai valorosi din cadrul companiei.

In acelasi timp, managerul va avea ocazia sa afle care sunt nevoile de dezvoltare ale fiecaruia dintre subordonati.

Astfel, vor fi obtinute informatii esentiale in identificarea celor mai potrivite persoane pentru promovarile ulterioare; de asemenea, se poate construi un plan de cariera pe termen scurt pentru fiecare angajat.

 

Obtinerea unor date utile in recompensarea angajatilor

In urma procesului de evaluare se poate stabili care este modalitatea cea mai obiectiva si eficienta de recompensare financiara si non-financiara si care sunt persoanele care indeplinesc criteriile in aceasta directie.

Evaluarea este indicat sa fie realizata anual pentru avea rezultate palpabile atat pentru companie, cat si pentru angajati.

De asemenea, este important ca atat angajatul, cat si superiorul direct sa-si exprime punctul de vedere. Rolul Specialistului in Resurse Umane este acela de a facilita comunicarea, astfel incat fiecare sa inteleaga punctul de vedere al celuilalt, pentru a se produce o schimbare de perspectiva care sa conduca la un climat organizational propice atingerii obiectivelor profesionale.

Articol publicat si pe cariereonline.ro.