Cum îți poți ajuta angajații să dea ce e mai bun din ei
O echipă care folosește cât mai mult din potențialul pe care îl are, este o echipă care își atinge obiectivele, care evoluează și care implicit ajută compania să crească. Astfel încât, este fundamental ca managerii să–și stabilească obiectivul de a-i ajuta pe oameni să dea ce e mai bun din ei.
În acest context, sunt câteva aspecte de care este important să se țină seama pentru motivarea angajaților:
Construirea unor relații bazate pe încredere
Tipul de relație care se construiește între angajați și managerul lor are un rol important în dinamică echipei. Dacă angajatii vor avea încredere în managerul lor, se vor simți în siguranță să discute cu acesta într-un mod deschis, atât despre aspectele pozitive, cât și despre situațiile neplăcute. În acest fel, managerul va ști în permanență care sunt plusurile fiecăruia, precum și punctele slabe și va ști în consecință în ce fel să ofere suportul fiecărui membru al echipei.
Totodată, este necesar că managerul să–și construiască un statut profesional puternic care să-l ajute să câștige încrederea echipei.
Construirea unei echipe coezive
Pentru majoritatea oamenilor, atmosfera din departament reprezintă un factor motivațional important. Pentru ca membrii echipei să dezvolte relații profesionale armonioase este necesar ca și managerul să încurajeze acest aspect.
Stabilirea unor obiective profesionale clare și realizabile
Starea de confuzie creată de lipsa obiectivelor profesionale, precum și starea de demotivare creată de un set de obiective nerealiste, dau naștere sentimentului de demotivare și conduc în timp la rezultate din ce în ce mai slabe.
Este eficient ca obiectivele să fie stabilite și negociate cu echipa, în măsură în care acest lucru este posibil.
Identificarea nevoilor de dezvoltare
Pentru ca oamenii să–și folosească potențialul este util să identifice beneficiile pe care le vor obține. Așa încât, este important ca angajații să fie ajutați să–și dea seama care este direcția în care vor să evolueze și să primească suportul necesar în acest demers.
Investirea în dezvoltarea profesională
Pentru că oamenii să–și transforme potențialul în abilități și competențe, au nevoie să aibă acces la instrumente care să-i ajute în acest sens: cursuri, training-uri, conferințe, workshop-uri, schimb de experiență, ș.a.m.d.
Încurajarea depășirii zonei de confort
Un manager conectat în mod real la echipa va ști care sunt limitele profesionale ale fiecărui membru. Pentru că oamenii să evolueze au nevoie să depășească aceste limite. Uneori, simplul fapt că o persoană pe care o investesc cu credibilitate și autoritate, are încredere în ei, este suficient cât să-i ajute să acționeze în a se autodepăși.
Oferirea de feedback
Feedback-ul este necesar să fie în primul rând constructiv. Chiar și un feedback pozitiv poate fi inutil dacă nu are un scop clar.
Așadar, utilitatea feedback-ului pozitiv este aceea de a întări un comportament, iar cea a feedback-ului negativ este de a schimbă un comportament.
În cazul feedback-ului negativ, este important că angajatul să înțeleagă: ce dezavantaje îi aduce modul său de a acționa, ce beneficii i-ar aduce schimbarea propusă de manager, și de asemenea, ce ar putea face astfel încât să implementeze schimbarea.
În acest context, este constructiv ca la rândul său managerul să fie deschis să primească feedback.
Oferirea de suport pentru ca angajațîi să desfășoare activitatea potrivită
Atunci când oamenilor le place ceea ce fac, cresc șansele să obțînă și rezultate bune.
Așadar, este util că managerul să identifice cât de potriviți sunt oamenii din echipă cu activitatea pe care o desfășoară, iar în situația în care acest lucru nu se întâmplă, să identifice împreună soluții.
Încurajarea independenței
Pentru că angajațîi să se responsabilizeze au nevoie să învețe să găsească singuri soluții și să apeleze la managerul lor doar în situații excepționale. În acest fel își vor consolida încrederea în forțele proprii și vor avea un bun management al propriei activități.
Beneficiile materiale
Dacă angajațîi sunt nemulțumiți de situația lor financiară și simt că nu sunt corect recompensați, va fi dificil că ei să fie dedicați activității și obținerii de rezultate.
Crearea unor oportunități de promovare reale
Pentru că oamenii să își folosească potențialul la un nivel cât mai ridicat în cadrul companiei din care fac parte, au nevoie să aibă o miza cât mai concretă și clară.
În acest sens, construirea unui plan de carieră, poate fi o măsură eficientă.
De asemenea, este esențial că promovările să fie făcute în funcție de criterii concrete și transparente.
Toți oamenii au capacitatea de a excela într-o anumită arie profesională, însă mulți dintre ei au nevoie de o persoană care să-i ajute să–și identifice potențialul și să creadă în ei.
Articol publicat și pe cariereonline.ro