O echipa care foloseste cat mai mult din potentialul pe care il are, este o echipa care isi atinge obiectivele, care evolueaza si care implicit ajuta compania sa creasca. Astfel incat, este fundamental ca managerii sa-si stabileasca obiectivul de a-i ajuta pe oameni sa dea ce e mai bun din ei.

In acest context, sunt cateva aspecte de care este important sa se tina cont:

Construirea unor relatii bazate pe incredere

Tipul de relatie care se construieste intre angajati si managerul lor are un rol important in dinamica echipei. Daca angajatii vor avea incredere in managerul lor, se vor simti in siguranta sa discute cu acesta intr-un mod deschis, atat despre aspectele pozitive, cat si despre situatiile neplacute. In acest fel, managerul va sti in permanenta care sunt plusurile fiecaruia, precum si punctele slabe si va sti in consecinta in ce fel sa ofere suportul fiecarui membru al echipei.

Totodata, este necesar ca managerul sa-si construiasca un statut profesional puternic care sa-l ajute sa castige increderea echipei.

Construirea unei echipe coezive

Pentru majoritatea oamenilor, atmosfera din departament reprezinta un factor motivational important. Pentru ca membrii echipei sa dezvolte relatii profesionale armonioase este necesar ca si managerul sa incurajeze acest aspect.

Stabilirea unor obiective profesionale clare si realizabile

Starea de confuzie creata de lipsa obiectivelor profesionale, precum si starea de demotivare creata de un set de obiective nerealiste, dau nastere sentimentului de demotivare si conduc in timp la rezultate din ce in ce mai slabe.

Este eficient ca obiectivele sa fie stabilite si negociate cu echipa, in masura in care acest lucru este posibil.

Identificarea nevoilor de dezvoltare

Pentru ca oamenii sa-si foloseasca potentialul este util sa identifice beneficiile pe care le vor obtine. Asa incat, este important ca angajatii sa fie ajutati sa-si dea seama care este directia in care vor sa evolueze si sa primeasca suportul necesar in acest demers.

Investirea in dezvoltarea profesionala

Pentru ca oamenii sa-si transforme potentialul in abilitati si competente, au nevoie sa aiba acces la instrumente care sa-i ajute in acest sens: cursuri, training-uri, conferinte, workshop-uri, schimb de experienta, s.a.m.d.

Incurajarea depasirii zonei de confort

Un manager conectat in mod real la echipa va sti care sunt limitele profesionale ale fiecarui membru. Pentru ca oamenii sa evolueze au nevoie sa depaseasca aceste limite. Uneori, simplul fapt ca o persoana pe care o investesc cu credibilitate si autoritate, are incredere in ei, este suficient cat sa-i ajute sa actioneze in a se autodepasi.

Oferirea de feedback

Feedback-ul este necesar sa fie in primul rand constructiv. Chiar si un feedback pozitiv poate fi inutil daca nu are un scop clar.

Asadar, utilitatea feedback-ului pozitiv este aceea de a intari un comportament, iar cea a feedback-ului negativ este de a schimba un comportament.

In cazul feedback-ului negativ, este important ca angajatul sa inteleaga: ce dezavantaje ii aduce modul sau de a actiona, ce beneficii i-ar aduce schimbarea propusa de manager, si de asemenea, ce ar putea face astfel incat sa implementeze schimbarea.

In acest context, este constructiv ca la randul sau managerul sa fie deschis sa primeasca feedback.

Oferirea de suport pentru ca angajatii sa desfasoare activitatea potrivita

Atunci cand oamenilor le place ceea ce fac, cresc sansele sa obtina si rezultate bune.

Asadar, este util ca managerul sa identifice cat de potriviti sunt oamenii din echipa cu activitatea pe care o desfasoara, iar in situatia in care acest lucru nu se intampla, sa identifice impreuna solutii.

Incurajarea independentei

Pentru ca angajatii sa se responsabilizeze au nevoie sa invete sa gaseasca singuri solutii si sa apeleze la managerul lor doar in situatii exceptionale. In acest fel isi vor consolida increderea in fortele proprii si vor avea un bun management al propriei activitati.

Beneficiile materiale

Daca angajatii sunt nemultumiti de situatia lor financiara si simt ca nu sunt corect recompensati, va fi dificil ca ei sa fie dedicati activitatii si obtinerii de rezultate.

Crearea unor oportunitati de promovare reale

Pentru ca oamenii sa isi foloseasca potentialul la un nivel cat mai ridicat in cadrul companiei din care fac parte, au nevoie sa aiba o miza cat mai concreta si clara.

In acest sens, construirea unui plan de cariera, poate fi o masura eficienta.

De asemenea, este esential ca promovarile sa fie facute in functie de criterii concrete si transparente.

Toti oamenii au capacitatea de a excela intr-o anumita arie profesionala, insa multi dintre ei au nevoie de o persoana care sa-i ajute sa-si identifice potentialul si sa creada in ei.