Cu toții ne dorim ca experiențele noastre profesionale să se finalizeze în urma deciziei noastre, pentru că în acest fel am simti că avem control asupra vieții noastre profesionale.

Din păcate, sunt cazuri în care decizia de încheiere a colaborării aparține în totalitate angajatorului.

De obicei, în spatele acestei decizii stau factori precum restructurarea poziției, incompatibilitatea dintre angajat și activitate sau incompatibilitatea dintre angajat și restul echipei.

Oricare ar fi motivul o astfel de veste este experimentată dureros de persoana în cauză. Acest lucru se întamplă pentru că mai mult sau mai puțin conștient ne simțim nedoriți și insuficient de capabili.

Este foarte dificil să nu preluăm o astfel de decizie într-un mod personal, având în vedere faptul ca ne afectează în mod direct.

Însă, în realitate faptul că ne aflăm într-o astfel de imprejurare nu înseamnă că suntem mai puțin valoroși.

Lucrez frecvent cu persoane care au întâmpinat sau întâmpină o astfel de situație și nu sunt puțini cei care analizând în mod sincer întregul context, își dau seama că de fapt nici ei nu-și mai doreau sa continue colaborarea, însă nu au acționat în consecință. Există însă și destul de multe situații în care persoana în cauză este luată pe nepregătite de o astfel de veste, într-un context în care intenționa să continue respectiva colaborare.

Ce este de făcut?

Discută cu angajatorul despre această decizie

O discuție sinceră este foarte utilă, pentru că îți dă prilejul să clarifici lucrurile.

De asemenea, este de ajutor să comunici cum te simți și ce gandești despre ceea ce se întâmplă. Să lași lucruri nespuse este în dezavantajul tău pentru că în acest fel riști sa nu închizi această etapă la nivel emoțional nici măcar odată cu trecerea timpului.

Îmi amintesc de una dintre persoanele cu care am lucrat, care mi-a mărturisit într-una dintre ședințe faptul ca deși nu mai activa de mai bine de un an într-o anumită companie, încă era preocupată de felul în care s-a încheiat respectiva colaborare.

Dă-ți timp

Am remarcat că într-o astfel de situație oamenii sunt tentați să pună presiune pe ei înșiși și sunt nerăbdători în a-și începe activitatea profesională într-o altă companie, cât mai repede .

Însă pentru a face alegeri corecte în continuare este necesar să treacă cel puțin câteva săptămâni, astfel încât să nu existe riscul de a accepta oferte de job care nu îți sunt potrivite.

Evită sa te învinovățești

Vinovăția este un sentiment care poate fi prezent la oamenii aflați într-o astfel de circumstanță. Însă este esențial să ne amintim faptul că si cei mai competenți profesioniști pot să fie incompatibili cu un anumit tip de companie sau se pot afla în situația în care poziția pe care o ocupă este restructurată.

Discută cu oamenii apropiați ție despre ceea ce simți

Dacă te învinovățești pentru contextul în care te afli este posibil să ai rezerve în a discuta deschis despre ceea ce simți din cauza sentimentului de rușine.

Îți recomand să discuți cu persoanele cu care te simți în siguranță despre tot ceea ce experimentezi atât la nivel mental, cât și la nivel emoțional. Asta te va ajuta să te eliberezi și să vezi lucrurile dintr-o altă perspectivă.

Evaluează-ți plusurile profesionale

Într-o astfel de situație este esențial să fii conștient(ă) de atuurile tale și să le evidențiezi atât în CV și scrisoarea de intentie, cât și în cadrul interviurilor de angajare.

Clarifică-ți obiectivele profesionale

Este posibil să te simți dezorientat(ă) și să nu știi exact în ce direcție să acționezi.

Îți propun să pornești de la a-ți seta obiectivele atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu. De asemenea, un plan de carieră cu acțiuni concrete te va ajuta să ai claritate, sa fii mai sigur(ă) pe tine și mai încrezător(oare).

Familiarizează-te cu piața muncii

Îți recomand să abordezi toate canalele de recrutare relevante și să fii constant(ă) în a aplica pentru oportunitățile care ți se potrivesc și sunt interesante pentru tine.

Fii realist(ă)

Este util să-ți seteazi un termen limită până la care să-ți găsești un alt job pentru că asta te va ajuta să ramâi focusat(ă), însă asigură-te că ești realist(ă) în setarea acestuia.

Pierderea job-ului reprezintă o situație dificilă, care are implicații complexe indiferent de vârstă. Poate cel mai important într-un astfel de context este să facem tot ce ține de noi astfel încât sa rămânem încrezători în forțele proprii.

 

Articol publicat si pe ejobs.ro