Înainte de pandemie, mulți dintre candidații cu care discutam în interviurile de angajare, precum și o mare parte dintre persoanele cu care susțineam sesiuni de consiliere în carieră, îmi spuneau că un beneficiu important pentru ei în plan profesional, ar fi reprezentat de lucrul de acasă.

Odată cu declanșarea stării de urgență mulți dintre angajați au avut posibilitatea să lucreze de acasă. În acest fel au experimentat această modalitate de lucru. Majoritatea celor cu care am discutat despre acest aspect mi-au spus ca sunt mulțumiți de noua perspectivă, însă sunt și oameni care s-au simțit nemulțumiți de noul context.

Însă, din perspectiva mea, acest “exercițiu” al lucrului de acasă este relevant până într-un anumit punct. Și spun acest lucru pentru că au fost multe variabile care au influențat percepția oamenilor și care într-un context de normalitate nu ar fi existat.

În primul rând angajații care au copii au avut parte de o serie de provocări în contextul în care aceștia nu au mers la grădiniță sau la școală: spațiul fizic de lucru a fost mai limitat; a fost necesar să se ocupe și de programul copiilor, inclusiv pentru a le oferi suportul pentru teme; starea psihică a fost influențată de informațiile negative referitoare la pandemie; nu au avut posibilitatea să socializeze în afara programului de lucru, date fiind restricțiile. Așa încât este posibil ca oamenii să nu poată fi tocmai obiectivi atunci când oferă feedback cu privire la lucrul de acasă.

Și cu toate acestea, sunt oameni care au identificat beneficii în această abordare a desfășurării activității: economisirea unor resurse importante de timp alocate drumului casă – birou/ birou – casă; eliminarea stresului provocat de aglomerația din trafic sau din mijloacele de transport în comun; un nivel mai mare de flexibilitate în organizarea propriului program; mai mult timp petrecut cu familia; un nivel mai crescut de promptitudine în organizarea întâlnirilor de business datorită folosirii tehnologiei, etc.

Din perspectiva companiilor cel mai des întâlnit feedback a fost că productivitatea angajaților a crescut.

Pe lângă productivitate sunt și alte beneficii pe care cu singuranță majoritatea companiilor le-au identificat: reducerea sau tăierea costurilor aferente chiriei pentru spațiile de lucru; motivarea oamenilor prin oferirea unui beneficiu important pentru aceștia, motivare care conduce la creșterea nivelului de implicare a angajaților; dezvoltarea autonomiei angajaților; creșterea nivelului de eficiență și de promptitudine în concretizarea discuțiilor și întâlnirilor; posibilitatea ca oamenii să participe la cursuri și training-uri online, economisind în acest fel resurse valoroase de timp.

Cel mai probabil vom asista începând din această perioadă la o reconfigurare a pieței muncii, care va presupune o serie de schimbări. Iar aceste schimbări este posibil să fie foarte provocatoare atât pentru angajații mai puțin flexibili, cât și pentru companiile al căror management este concentrat pe controlul angajaților.

Dincolo de orice beneficiu, implementarea lucrului de acasă necesită multă atenție din multiple perspective.

Cel mai probabil, echilibrul va fi soluția și în acest context. Astfel încât cea mai eficientă abordare ar fi ca oamenii să aibă posibilitatea de a lucra atât de acasă, cât și de la birou. În acest fel, angajații vor avea oportunitatea să socializeze și să se păstreze spiritul de echipă; angajații noi vor fi integrați mai ușor; și în același timp oamenii vor beneficia de flexibilitate și vor putea decide când ar fi mai eficient să fie la birou și când ar putea lucra de acasă. În acest context, companiile pot opta pentru spatii de birou mai restrânse, însă va fi necesar să implementeze un pachet de beneficii pentru angajați care să compenseze cheltuielile pe care aceștia nu le-ar avea, daca ar lucra de la sediul companiei, cum sunt cele cu utilitatile.

În ceea ce privește evaluarea oamenilor, ar fi contextul oportun ca angajatorii să vadă că valoarea unui profesionist rămâne constantă independent de locul în care își desfășoară activitatea.

Articol publicat si pe republica.ro