În cele mai multe cazuri, ni se transmite încă din copilărie faptul că notele reprezintă un etalon al succesului nostru.

În acest fel este pus accentul pe rezultat și mai puțin pe efortul investit. În timp există riscul să fim motivați atât în plan educațional, cât și profesional, doar de rezultate, fără a obține satisfacție din procesul către obținerea acestora.

Pentru ca tinerii să se raporteze constructiv la examene și la note au nevoie să fie susținuți pe următoarele direcții:

Conștientizarea propriei unicități

Fiecare dintre noi are aptitudini pentru anumite domenii de studiu, iar șansele de a face performanță în respectivele arii sunt mari. Așa încât, este în regulă ca la anumite materii să obținem rezultate foarte bune, dar să existe și discipline la care să nu excelăm.

Adulții din viața adolescenților au responabilitatea de a-i încuraja să se autocunoască, sa-și identifice punctele forte, dar și acele aspecte pe care este necesar să le îmbunătățească.

În acest fel tinerii își setează într-un mod realist așteptările și au posibilitatea de a-și direcționa resursele într-un mod constructiv pentru ei.

Validarea progreselor

Dacă adolescenții învață să-și valorizeze fiecare progres vor avea șanse mai mari să devină adulți echilibrați, care se apreciază.

Fiecare progres, indiferent cât de mic poate părea din exterior, poate avea în spate un nivel considerabil de efort. Tocmai de aceea este important sa fim atenți la fiecare pas constructiv pe care adolescentul îl face și să-i transmitem faptul că îi apreciem evoluția.

Validarea progreselor

Dacă adolescenții învață să-și valorizeze fiecare progres vor avea șanse mai mari să devină adulți echilibrați, care se apreciază.

Fiecare progres, indiferent cât de mic poate părea din exterior, poate avea în spate un nivel considerabil de efort. Tocmai de aceea este important sa fim atenți la fiecare pas constructiv pe care adolescentul îl face și să-i transmitem faptul că îi apreciem evoluția.

Construirea unui mediu securizant

În mod inevitabil, înaintea unui examen, majoritatea adolescenților experimentează o serie de trairi intense. Este important să le oferiți prilejul de a verbaliza ceea ce simt și ceea ce gândesc, fără a-i judeca. În acest fel se vor simți susținuți și înțeleși, iar nivelul de stres se va diminua.

Acceptarea necondiționată

Teama că din cauza unor rezultate sub așteptări, vor fi respinși de către oamenii apropiați lor, poate fi o povară foarte greu de gestionat.

Poate că cel mai autentic și realist obiectiv raportat la un examen, este să se obțină cele mai bune rezultate în contextul dat. Cu alte cuvinte, dacă un adolescent, nu are abilitățile necesare pentru a excela la științele exacte, dar face eforturi susținute pentru a-și îmbunătăți cunoștințele, este posibil să obțină o notă peste medie, dar este destul de puțin probabil să obțină calificativul maxim.

Convingerea că indiferent de rezultat el / ea este la fel de valoros(oasă) și va fi la fel de iubit de cei din jur, creeaza un cadru benefic obținerii celor mai bune rezultate.

Mult mai importante decât rezultatele la examene sunt imaginea de sine pozitivă și încrederea în sine. Adolescenții care se valorizează sunt cei care au în același timp șanse mai mari să își atingă obiectivele atât în plan personal, cât și în plan educațional.

Articol publicat și pe paginadepsihologie.ro