Stress Management: cum să-ți gestionezi emoțiile la job
Task-urile multiple și complexe, termenele limită restrânse sunt doar doi dintre factorii care pot genera stres la job. Comunicarea cu managerul sau cu ai tăi colegi poate fi deficitară în astfel de momente, pot apărea conflicte și pot apărea greșeli în mod repetat. De aceea, e important să știi să gestionezi perioadele mai stresante. Despre stress management vorbim în continuarea articolului.
Stress Management: cum să-ți gestionezi emoțiile la job?
În 1985, Folkman & Lazarus, au stabilit o serie de modalități prin care oamenii gestionează chiar și în prezent stresul: centrarea pe problemă și abordarea directă prin planuri de acțiune, încrederea într-un rezultat pozitiv, detașarea, căutarea sprijinului social, axarea pe aspectele pozitive, autoresponsabilizarea, reducerea tensiunii sau izolarea. În acest material, abordăm trei dintre aceste modalități de gestionare a stresului, întrucât ele sunt cele mai eficiente și aduc beneficii palpabile.
Abordarea situației stresante prin planuri de acțiune
Atunci când te afli într-o perioadă stresantă la job este foarte util să-ți iei timpul necesar pentru a stabili ce acțiuni pot să conducă la o rezolvare cât mai rapidă a situației. Indiferent de sursa stresului, îți recomandăm să analizezi situația dintr-o perspectivă cât mai obiectivă și să stabilești care sunt acele acțiuni care țin în totalitate de tine și pe care le poți aplica imediat.
De exemplu, dacă stresul vine din faptul că ai foarte multe de făcut, te încurajăm să-ți notezi toate responsabilitățile pe care le ai de gestionat, să le prioritizezi, să stabilești etapele necesare și să identifici toate acele modalități prin care-ți poți eficientiza activitatea. De asemenea, e important să-ți iei pauze, să fii atent la alimentație, să faci sport și să găsești modalități prin care te poți relaxa.
Centrarea pe aspectele pozitive
Prin acest mod de abordare a stresului, admiți faptul că este dificil, că ține de tine să găsești soluții și să rezolvi situația, însă vezi în tot acest context un prilej de a învăța și de a te dezvolta personal și profesional. Te încurajăm să te gândești și la alte situații stresante pe care le-ai gestionat de-a lungul timpului și să-ți amintești care au fost soluțiile pe care le-ai descoperit atunci. Cu siguranță, ai capacitatea și resursele necesare să faci același lucru și acum.
De exemplu, dacă ești sub presiune din cauza unui termen-limită foarte strâns, ai posibilitatea să-i ceri managerului tău să aloce celelalte task-uri pe care tu le gestionezi altor colegi, astfel încât să te poți concentra doar pe acest proiect sau poți să începi programul de lucru cu o oră mai devreme cât timp ai acest proiect în derulare.
Stress Management: cum te ajută sprijinul social
Comunicarea asertivă e mereu de ajutor. Astfel, atunci când îți este dificil să gestionezi situațiile stresante de la job, iar emoțiile devin din ce în ce mai intense, cu siguranță dacă vei exprima ceea ce simți și gândești în prezența unor persoane de încredere, te va ajuta. Dacă, spre exemplu, ai un client nemulțumit de colaborarea voastră în această perioadă, te poate ajuta să expui această situație colegilor tăi și să îi întrebi dacă te pot ajuta cu o recomandare pentru a remedia lucrurile.
Orice s-ar întâmpla mai puțin pozitiv la job pornește de la ideea că ai resursele necesare să găsești soluții, acesta este primul pas, dar și cel mai important în rezolvarea situației. Fii creativ și ai încredere în capacitățile tale!
Articol publicat și pe ejobs.ro