Pe parcursul vieții, în funcție de experiențele pe care le avem și de mediile cu care interacționăm, ne dezvoltăm un set de valori care au impact inclusiv în planul profesional.

Una dintre definițiile valorilor spune ca acestea sunt standarde care ne determină comportamentul și în funcție de care ne stabilim obiectivele.

Valorile influențează inclusiv nivelul nostru de satisfacție la job. Dacă lucrăm într-o organizație care nu promovează valorile care sunt importante pentru noi sau care, dimpotrivă, promovează valori opuse celor pe care noi le avem, nivelul nostru de satisfacție va fi afectat.

Totodată este destul de probabil să începem să ne simțim demotivați și rezultatele la job să nu fie cele așteptate.

Valorile unei companii pot fi identificate încă din interviurile de angajare la care participați, dar ele pot fi stabilite mai ușor în perioada de integrare la noul job.

De-a lungul timpului au fost stabilite o serie de valori pe care oamenii le pot avea.

De exemplu, un cunoscut psiholog american, Shalom H. Schwartz, a stabilit că principalele valori sunt puterea, realizarea, hedonismul, stimularea, autodirecționarea, universalitatea, benevolența, tradiția, conformitatea și securitatea.

Puterea și realizarea au legătura cu posibilitățile pe care compania le oferă angajaților pentru ca aceștia să se dezvolte în plan profesional, să desfășoare proiecte complexe, să fie promovați și să evolueze din perspectivă financiară.

Hedonismul se referă la oportunitățiile de recreere pe care le au angajații, cum sunt: team building-urile, ieșirile la masă cu echipa, abonamentele la sala de fitness sau cele la bibliotecile virtuale, ș.a.m.d.

Stimularea și autodirecționarea sunt valori care se referă la posbilitatățile pe care le ai să înveți lucruri noi, să-ți implementezi propriile idei la job, să-ți asumi riscuri și să beneficiezi de autonomie în desfășurarea activității profesionale.

Universalitatea și benevolența sunt valori care sunt raportate la obiectivitatea cu care sunt tratați angajații, respectiv la încurajarea spiritului de echipă.

Tradiția, ca valoare organizațională, se poate concretiza prin perpetuarea unui stil de management coerent și constant, care nu presupune schimbări radicale.

Conformitatea, în context organizațional, se concretizează prin construirea unui mediu organzațional bazat pe reguli și proceduri de lucru clare.

Securitatea, ca valoare raportată la planul profesional, are legătură cu nivelul de stabilitate al companiei pe piața în care activează, precum și cu un nivel de predictibiliate mare cu privire la evoluția sa pe termen mediu și lung.

Ar putea să vă fie de ajutor să analizați fiecare dintre aceste valori și să faceți într-un mod cât mai obiectiv un top al celor mai importante valori cu care voi rezonați.

În acest fel vă va fi mult mai clar care sunt așteptările de la compania la care lucrați sau de la o companie viitoare. În interviurile de angajare aveți posibilitatea de a întreba reprezentații companiei care este setul de valori organizaționale pe care îl au.

Totodată, la job-ul actual, dacă vă clarificați valorile, veți putea identifica mult mai ușor care este sursa potențialelor voastre nemulțumiri, reușind în acest fel să găsiți mai ușor soluțiile potrivite.

Articol publicat și pe ejobs.ro