Workaholism-ul sau dependența de muncă reprezintă o problemă reală, cu implicații negative importante pentru persoana în cauză.

Deși persoanele dependente de muncă pot fi percepute ca fiind angajați model, de fapt, în spatele acestei imagini se pot ascunde sentimente greu de gestionat.

Principalele simptome ale dependenței de muncă sunt următoarele:

Nevoia de a dedica foarte multe resurse de timp și energie job-ului

Această nevoie este cauzată, de fapt, de convingerea că doar în acest fel pot fi obținute rezultate. În realitate, focusarea exclusivă pe planul profesional în timp conduce la scăderea eficienței. Pentru a funcționa corect, avem nevoie de echilibru între planul personal: viață de familie/cuplu, viață socială, hobby-uri, și cel profesional.

Nevoia de a investi mare parte din resursele de timp și energie job-ului se concretizeaza de obicei în: situații frecvente în care persoana respectivă stă peste program, rezolvarea aspectelor legate de job în afara programului de lucru, renunțarea la pauza de masă, lucrul în zilele de weekend, refuzul de a merge în concediul de odihnă.

Gânduri obsesive legate de job

Persoanele care sunt dependente de job, se pot confrunta cu o “avalanșă” incontrolabilă de gânduri legate de planul profesional chiar și în timpul lor liber.

De obicei, aceste gânduri sunt legate de aspectele care urmează a fi rezolvate.

În acest fel, există dificultăți în a se relaxa și imposibilitatea de focusare pe prezent.

Totodată analizarea unor situații care urmează a fi rezolvate în viitor, crește nivelul de anxietate.

Experimentarea sentimentului de vinovăție în timpul liber

Sentimentul de vinovăție, însoțit de o stare de tensiune permanenta și de gândul că planul profesional este neglijat în timpul liber, pot indica faptul că ne confruntam cu workaholism-ul.

Neglijarea planului personal

Dacă pur si simplu, nu mai avem viață personală și tot universul nostru este reprezentat de job, dacă primim constant feedback-uri de la persoanele apropiate că relația cu acestea este neglijată de multă vreme, este momentul să ne oprim și să analizăm ce se întamplă de fapt în interiorul nostru.

Înrăutățirea stării de sănatate pe fondul activitații profesionale intense

Atunci când perpetuăm comportamente care ne dăunează resimțim efectele atât la nivel emoțional si psihic, cât și la nivel fizic. Este necesar să luăm in considerare aceste semnale și să le analizăm cauzele, astfel încât să găsim cele mai bine adaptate soluții.

Cum se ajunge la dependența de muncă?

Lipsa de încredere în sine

Un factor relevant care poate conduce la dependența de muncă este lipsa de încredere în sine. Practic, mai mult sau mai puțin conștient ne temem că dacă nu am face eforturi, precum cel de a ne aloca tot timpul job-ului, nu am reuși sa obținem rezultate.

Lipsa de încredere în propriile forțe atrage după sine și nevoia de a primi validări de la persoanele pe care noi le învestim cu autoritate, cum sunt superiorii ierarhici, parinții noștri, ș.a.m.d.

Perfecționismul

Perfecționismul este atât o cauză, cât și un efect. Astfel, faptul de a fi perfecționist(ă) poate declanșa dependența de muncă și în același timp, perfecționismul este efectul faptului că nu acceptam ideea că suntem la fel de valoroși și în situațiile în care lucrurile nu ne ies așa cum am vrea. Referitor la acest aspect, o abordare mai sănătoasă este aceea de a ne raporta la noi ca fiind perfectibili și a nu aștepta sa fim perfecți.

Nevoia de control

Gândurile care însoțesc nevoia de control, pot fi de tipul: “nimeni nu ar putea face lucrurile la fel de bine ca mine, așa că prefer sa le fac singur(ă)” sau “dacă nu fac eu totul, risc sa-mi fie afectată imaginea”

O astfel de abordare duce la incapacitatea de a delega din sarcini sau chiar mai mult decât atât, poate conduce la situații în care gestionăm și din responsabilitățile altora.

Nevoia de a “fugi” de alte probleme

Destul de des refugiul în muncă reprezintă de fapt o fugă de noi înșine și de ceea ce se întamplă in interiorul nostru, o încercare de a uita de alte aspecte mai importante care ne preocupă. Din păcate, problemele nu se rezolvă de la sine, ci dimpotrivă ignorâdu-le se pot amplifica.

Ce solutii există?

Conștientizarea și acceptarea situației

Primul pas in rezolvarea unei situații dificile este reprezentat de acceptarea existenței acesteia.

Negarea semnalelor pe care le primim de la cei din jur, de la emoțiile si stările noastre psihice și fizice, este doar o amânare a gasirii de soluții.

Conștientizarea aspectelor care au declanșat dependența de muncă

Un alt pas important este reprezentat de identificarea factorilor declanșatori. Mai exact, este necesar să identificăm ce se întâmpla în viața noastră înainte să se declanșeze acest tip de comportament.

Concentrarea pe remedierea factorilor declanșatori

Altfel spus este important să ne concentrăm pe rezolvarea cauzelor și cel mai probabil nevoia de a ne cufunda in job va scădea de la sine.

Dacă vă confruntați cu o astfel de situație și simțiți că aveți nevoie de suport în a o gestiona, e important să știți că există specialiști în psihologie care vă pot ajuta.

 

Articol publicat si pe ejobs.ro