Este recomandat sa fim deschisi in fata oportunitatilor si provocarilor care apar in plan profesional pentru ca in acest fel avem ocazia sa invatam lucruri noi si sa deprindem noi abilitati si competente, ceea ce ne ajuta sa evoluam.

Insa sunt situatii in care este mai potrivit sa punem limite atat in relatia cu superiorul direct si colegii, cat si in cea cu clientii.

De ce? Pentru ca daca vom da curs nediferentiat solicitarilor care vin catre noi, exista riscul sa devenim supraincarcati, sa nu mai reusim sa ne organizam activitatea si sa devenim ineficienti iar, in timp, aceste aspecte pot conduce la demotivare si chiar la burnout.

Insa, am observat ca exista o dificultate generalizata de a spune “nu” si mai mult decat atat, de multe ori aceasta varianta nici macar nu este luata in calcul.

Acest lucru se intampla de obicei din teama de a fi considerati insuficient de bine pregatiti profesional, astfel incat sa gestionam sarcini in plus sau din teama de a pierde simpatia celor din jur.

Ce este de facut?

In primul rand, pentru a decide care sunt sarcinile pe care le refuzam si care sunt solicitarile carora ar fi mai potrivit sa le dam curs este necesar sa avem o foarte buna vizibilitate asupra propriei activitati. Astfel incat, daca stim ce resurse de timp si energie presupun proiectele pe care deja le gestionam, vom putea decide daca putem prelua si altele sau nu.

Ulterior, este necesar sa intelegem cu exactitate ce presupune noua solicitare. Astfel, vom putea stabili daca suntem intr-adevar persoana potrivita pentru a o gestiona si daca este fezabil sa o preluam sau nu.

Daca vom constata, ca nu este potrivit sa dam curs respectivei solicitari, este recomandat sa tinem seama de cateva aspecte importante:

Sinceritatea

Daca refuzul nostru va fi sustinut de argumente autentice, vom elimina riscul de a se crea o situatie neplacuta.

Insa, este necesar, de asemenea, sa evitam oferirea excesiva de explicatii.

Diplomatie

Sunt situatii in care oamenii carora li se refuza o propunere, au tendinta de a se simti ei insisi respinsi, ceea ce poate fi dificil de gestionat pentru ei.

Tocmai de aceea este recomandat ca atunci cand decidem sa facem cunoscut un refuz sa fim atenti la tonul vocii si la felul in care ne construim mesajul.

O posibila abordare este sa incepem prin a multumi pentru ca respectiva persoana a venit cu cererea catre noi, dupa care sa expunem motivele obiective pentru care nu-i putem da curs.

Fermitatea

Mesajul este necesar sa fie, de asemenea, ferm. In caz contrar, exista riscul sa lasam loc de confuzie si sa fim pusi in situatia in care respectiva solicitare ne este propusa din nou.

Flexibilitatea

In cazul in care implicarea in respectivul proiect, poate sa ne ajute sa evoluam, desi constatam ca ne va solicita foarte mult, exista posibilitatea sa negociem termenii in care vom contribui.

A invata cand si cum sa spunem “nu” reprezinta un aspect care ne va ajuta in viata profesionala, intrucat doar in acest fel vom reusi sa ne pozitionam corect in grupul din care facem parte.

A pune limite in relationarea profesionala, este un semn de maturitate si de respect atat pentru noi insine, cat si pentru cei din jur.

Articol publicat si pe cariereonline.ro