Startul profesional reprezintă un moment cheie pentru fiecare dintre noi.

Este perioada în care de obicei tinerii și-au finalizat studiile și își doresc să devină independenți din punct de vedere financiar.

În același timp, este o perioadă care aduce cu sine foarte multe schimbări care țin de: lărgirea cercului social, o mai mare asumare a responsabilității, punerea în practică a cunoștințelor acumulate pe parcursul anilor de studiu și acumularea de informații noi.

În tot acest context, motivația joacă un rol esențial.

Există două categorii de motivație: cea intrinsecă și cea extrinsecă.

În plan profesional, motivația intrinsecă este în strânsă legătură cu activitatea desfășurată. Cu alte cuvinte, pentru a fi motivat(ă) intrinsec este nevoie să-ți placă și să ți se potrivească ceea ce faci.

În același timp, motivația intrinsecă este cea care are efecte pe termen lung, spre deosebire de cea extrinsecă.

Motivația extrinsecă are legătură cu factori externi, precum: banii, relația cu superiorul direct, relația cu grupul de muncă din care faci parte, aprecierea celor din jur, ș.a.m.d.

În ceea ce privește compatibilitatea ta cu job-ul, dacă ajungi la concluzia că nu este potrivit ție, îți recomand să analizezi dacă este într-adevăr vorba despre asta sau de fapt, nu rezonezi cu mediul de lucru.

Dacă îți dai seama că job-ul în sine este problema, analizează ce alte oportunități există în domeniul pentru care te-ai pregătit. Este posibil sa găsești variante mult mai potrivite ție.

Însă, în cazul în care ai analizat foarte bine lucrurile și constați că de fapt ai ales un domeniu de activitate nepotrivit, îți recomand sa faci o schimbare în direcția pe care ți-o dorești cu adevărat.

Banii ca factor motivațional joacă, de asemenea, un rol important.

Însă banii sunt o consecință a rezultatelor profesionale și este important ca la început de cariera să ții seama de faptul că procesul tău de învățare continuă.

În ceea ce privește relația cu superiorul tău direct, precum și cu ceilalți membri ai echipei din care faci parte, îți recomand să construiești relații autentice cu aceștia.

Iar acest lucru este posibil fiind de fiecare dată transparent(ă), făcându-ți cunoscut punctul de vedere într-un mod diplomat, cerând și oferind suport și asumându-ți atât greșelile, cât și meritele.

Motivația la job te ajută în următoarele direcții:

Nivelul de energie este optim

Dacă ești demotivat nivelul tău de energie scade și asta iți poate afecta rezultatele. De asemenea, starea psihică este modificată de lipsa de motivație.

În situația inversă, când ești motivat, ai in general un tonus bun și ești orientat spre rezultate.

Ești eficient(ă) și operativ(ă)

Fiind motivat(ă), ritmul tău de lucru va fi unul optim, vei gasi satisfacție în activitățile zilnice, vei fi mai deschis(ă) către provocări și vei avea o capacitate mai bună de a gasi soluții la situațiile dificile care pot interveni.

Îți atingi obiectivele

Rezultatele pe care le vei obține în fiecare zi la locul de muncă te vor ajuta să atingi atât obiectivele setate de compania la care lucrezi, cât si pe cele pe care ți le setezi singur(ă).

Ai o capacitate bună de a învăța lucruri noi

Făcând ceea ce îți place și fiind într-un mediu care te motivează, atât capacitatea, cât și dorința ta de a învăța lucruri noi, vor fi la nivel peste medie, ceea ce te va ajuta să evoluezi.

Ai mai multă încredere în tine

Pe termen lung, lipsa de motivație poate să-ți provoace confuzie. Într-o astfel de situație există riscul de a te învinovăți pentru ceea ce ți se întamplă și în acest fel vei fi mai puțin increzător(oare) în propriile forțe.

Fiind motivat(ă) la job devii mai sigur(ă) pe tine și mai optimist(ă) cu privire la viitorul tău profesional.

Atunci când te simți demotivat(ă) la locul de muncă îți recomand următoarele soluții:

Gasește cauzele

Pentru a acționa într-un mod eficient este necesar să știi ce a cauzat lipsa de motivație.

De asemenea, poate fi de ajutor să-ți dai seama din ce moment te simți demotivat(ă).

Poate a fost un conflict cu unul dintre colegi, e posibil să ai nevoie de mai multă apreciere din partea superiorului direct sau poate câștigurile financiare sunt sub nevoile tale.

Stabilește ce anume te-ar motiva

Îți recomand sa analizezi care sunt nevoile tale profesionale și de ce ai avea nevoie, astfel încât sa mergi cu zambetul pe buze la job.

Discută cu superiorul tău direct

Dacă te simți demotivat(ă) de mult timp și ai ajuns la concluzia că remedierea acestei situații nu depinde doar de tine, îți recomand să discuți cu superiorul tău direct și să găsiți impreună soluții.

Ia în calcul o schimbare profesională

Dacă nu te (mai) regăsești în contextul profesional actual, ai posibilitatea de a căuta noi oportunități în cadrul altor companii.

Fiind la început de carieră sunt multe situații noi la care este necesar să te adapezi, însă, în egală măsura este o perioada în care poți afla lucruri noi despre tine: ceea ce îți place să faci, care sunt punctele tale forte, ce mai ai de imbunătățit, care sunt valorile tale profesionale, care sunt obiectivele tale și care sunt așteptările pe care le ai.

Astfel încât ești într-un proces pe care îl poți folosi pentru a te perfecționa, a evolua și a deveni în timp, un specialist în domeniul tău de activitate.

 

Articol publicat si pe ejobs.ro