Perfectionismul este definit din punct de vedere psihologic ca fiind o trasatura de personalitate caracterizata de efortul unei persoane de a fi perfecta.

Care sunt caracteristicile persoanelor perfectioniste?

Critica si autocritica

O persoana perfectionista are tendinta de a fi foarte exigenta atat cu ea insasi, cat si cu cei din jur.

Acest mod de raportare conduce la nemultumiri constante si la lipsa constientizarii motivelor de bucurie, acestea fiind cauze care pot declansa in timp depresie.

Dependenta de parerea celor din jur

Nevoia de validare este una fireasca, insa in momentul in care aceasta nevoie devine exagerata poate fi un indicator al faptului ca avem tendinta de a fi perfectionisti.

Sensibilitatea la feedback-ul negativ

Pentru persoanele perfectioniste feedback-ul negativ este o sursa de stres si frustrare, afectandu-le vizibil starea psihica si emotionala.

Acest lucru se intampla, intrucat intampina dificultati in a accepta ca pot sa faca greseli. Este fundamental sa intelegem faptul ca avem dreptul sa gresim, ca greselile ne ajuta sa invatam si sa evoluam si, de asemenea, este esential sa constientizam ca daca anumite lucruri nu se intampla asa cum ne dorim, nu inseamna ca suntem mai putin valorosi.

Dependenta imaginii de sine de realizarile obtinute

Este important sa ne setam obiective atat in plan personal, cat si profesional si sa stabilim modalitatile necesare pentru a le atinge.

Insa, la fel de important, este ca respectivele obiective sa fie realiste si in momentul in care le concretizam sa ne dam voie sa ne bucuram de reusita, fara a trece cu rapiditate la urmatoarele scopuri.

Iar in situatia in care ne atingem obiectivele pana intr-un punct sau nu le atingem deloc, abordarea sanatoasa este sa analizam care sunt cauzele acestei situatii si in acelasi timp, sa identificam solutiile, evitand sa ne culpabilizam.

Tendinta de a amana

In momentul in care ne propunem un anumit scop este intr-adevar util sa analizam care sunt resursele care ne vor ajuta sa-l atingem si care sunt acele aspecte de care am avea nevoie, astfel incat sansele de reusita sa fie mai mari.

Insa, daca observam ca in mod constant avem tendinta de a amana pentru ca nu ne simtim suficient de bine pregatiti pentru ceea ce ne propunem, este important sa facem un prim pas catre actiune.

Rigiditatea in gandire si in modul de actiune

Persoanele perfectioniste prefera regulile si organizarea, ceea ce in sine este un lucru bun. Insa, daca schimbarile va insecurizeaza excesiv si simtiti ca acestea va fac sa va pierdeti reperele, va recomand sa va ganditi la situatii similare din trecut care s-au dovedit a fi in cele din urma, prielnice.

Minutiozitatea

Atentia la detalii reprezinta un atu care ne poate fi de folos atat in plan personal, cat si profesional. Insa, daca exista tendinta de a verifica exagerat amanuntele si de a reface o anumita actiune pentru a obtine rezultatul “perfect”, este posibil ca in timp aceasta abordare sa devina pe de o parte obositoare si pe de alta parte sa ne scada considerabil nivelul de eficienta.

Stari recurente de anxietate

Starile de anxietate pot aparea din diverse motive. Insa, daca observati ca aceste stari au legatura cu teama de a nu fi suficient de bun(a) si cu teama de a esua, este posibil sa aveti tendinta catre perfectionism.

Perfectionismul are avantajele sale, intrucat ne poate ajuta sa evoluam si sa ne dezvoltam in directia in care ne dorim. Insa, ca in orice aspect al vietii, excesul aduce cu sine neplaceri care pot conduce in timp, la probleme din ce in ce mai dificil de gestionat, cum este, asa cum am mentionat la inceputul articolului, depresia.

Pentru a reduce cat mai mult tendinta spre perfectionsim este esential sa constientizam care sunt plusurile pe care le avem si care sunt aspectele pe care este necesar sa le imbunatatim in timp, fara a pune presiune pe noi insine. De asemenea, este important sa ne bucuram de fiecare reusita si sa invatam sa ne acceptam si sa ne iubim asa cum suntem: unici si autentici.