Nivelul de motivatie al angajatilor influenteaza atat rezultatele cat si productivitatea acestora.

Angajatii care sunt demotivati sunt apatici si lipsiti de energie, pe cand cei care au un nivel ridicat al motivatiei au un comportament entuziast si sunt centrati pe a actiona.

Motivatia este de doua tipuri: intrinseca si extrinseca.

Motivatia intrinseca este cea mai importanta, fiind determinata de compatibilitatea angajatului cu activitatea pe care o desfasoara. Asa incat este foarte important ca angajatorii sa recruteze persoane care sa fie potrivite cu rolul pe care-l vor avea in cadrul organizatiei.

Motivatia extrinseca este determinata de factori externi cum sunt: mediul de lucru, posibilitatile de avansare in cadrul companiei, compatibilitatea cu ceilalti membrii ai echipei, siguranta locului de munca, preocuparea firmei pentru angajati, relatia cu superiorul direct, banii, etc.

De asemenea, este important de precizat faptul ca fiecare angajat este motivat de alte aspecte.

In consecinta, pentru a motiva o echipa intr-un mod autentic si durabil este necesar sa fie obtinute informatii concrete despre factorii motivationali care actioneaza la nivel de organizatie; acestia fiind diferiti de la o companie la alta.

In functie de rezultatele obtinute se pot identifica si implementa strategiile de motivare potrivite.

Cateva dintre abordarile care pot avea un impact pozitiv asupra nivelului de motivatie sunt urmatoarele:

Flexibilitatea programului de lucru

Din ce in ce mai multi angajati resimt nevoia unui program flexibil. Prin acordarea acestui beneficiu compania isi manifesta increderea in membrii echipei, transmitandu-le faptul ca exista convingerea ca acestia isi vor organiza intr-un mod avantajos timpul si ca vor avea rezultatele asteptate.

Posibilitatea de a lucra de acasa

Posibilitatea de a lucra de acasa in anumite zile este un avantaj valorizat de angajati, intrucat le asigura libertatea de a decide asupra modului in care isi gestioneaza activitatea.

Team building-ul

Team building-ul reprezinta o ocazie foarte buna pentru ca angajatii sa se cunoasca si din perspectiva informala, fiind de asemenea, benefic pentru sudarea echipelor.

Petreceri pentru copiii angajatilor

Prin acest tip de actiune compania valorizeaza latura umana a relatiei cu angajatii, astfel incat efectele vor fi cu siguranta pozitive.

Activitati cu echipa

Aceste activitati se pot desfasura la locul de munca sau in afara acestuia.

Pot fi organizate ateliere de lucru in care angajatii sa realizeze diverse obiecte cu care ulterior sa fie decorat sediul firmei sau se pot aloca ocazional cateva ore in care membrii echipei sa-si pregateasca impreuna masa de pranz. De asemenea, iesirile in oras dupa birou sunt benefice pentru consolidarea relatiilor intre colegi.

Spatii de relaxare

Amenajarea unor spatii in care angajatii sa aiba posibilitatea de a se destinde este foarte avantajoasa atat pentru acestia, cat si pentru companie.

Stresul si oboseala afecteaza productivitatea si influenteaza in sens negativ rezultatele, in consecinta este necesara identificarea unor solutii care sa atenueze acesti factori.

De exemplu, pot fi amenajate locuri in care membrii echipei sa faca miscare.

Cursuri si training-uri

Investitia in oameni este o masura de baza pentru orice companie care pune accentul pe performanta.

De fapt, ajutand angajatii sa se dezvolte compania contribuie la propria crestere.

Sesiuni de brainstorming

Pentru fiecare individ este esential sa simta ca este valorizat. Crearea unui context in care membrii echipei sa-si manifeste liber punctul de vedere ii va ajuta pe acestia sa-si consolideze stima de sine profesionala si de asemenea, aceasta actiune va favoriza construirea unor relatii de munca bazate pe respect, acceptare si incredere.

Brainstorming-ul poate fi abordat de exemplu, in situatiile in care este necesara o alegere care va impacta in mod direct echipa.

Compatibilitatea dintre manager si echipa

Oamenii se simt invariabil demotivati in situatia in care managerul nu este atent la nevoile lor profesionale si nu impartaseste aceleasi valori ca ei.

Totodata, angajatii au nevoie sa fie in subordinea unui manager care are un statut socio-profesioal solid. In caz contrar, va fi foarte dificil ca acestia sa fie motivati In a-si atinge obiectivele setate.

Altfel spus, este important ca managerul sa reprezinte un model si sa-i inspire pe membrii echipei sale, oferindu-le in acelasi timp suport si ajutandu-i sa se dezvolte.

Validarea rezultatelor obtinute

Validarea atat individuala, cat si publica a rezultatelor pe care angajatii le obtin este o actiune motivanta pentru intreaga echipa. Acest lucru se poate concretiza de exemplu, prin oferirea unor diplome simbolice, cum sunt: “diploma pentru vanzatorul care a obtinut cel mai mare profit”, “diploma pentru vanzatorul care a realizat cea mai mare cifra de afaceri”, “diploma pentru angajatul care a comunicat cel mai eficient”, etc.

In acest fel, managementul companiei transmite intr-un mod creativ care sunt asteptarile pe care le are de la angajati si in aceleasi timp isi manifesta aprecierea pentru cei care obtin rezultate.

Cel mai important aspect, in raport cu aceste actiuni este sa fie concretizate intr-un mod obiectiv si autentic. In caz contrar, vor avea efectul invers adica, demotivarea.

Transparenta

Lipsa transparentei are efecte negative asupra moralului angajatilor si implicit, asupra calitatii muncii lor.

Asadar este esential ca membrii echipei sa aiba claritate cu privire la: rolul lor in cadrul organizatiei, perspectivele de evolutie profesionala si financiara, motivele pentru care este necesar sa obtina anumite rezultate, motivele pentru care este util sa intreprinda anumite actiuni, etc.

Totodata, transparenta cu privire la salarii poate fi foarte utila. Pentru ca acest lucru sa fie posibil este necesar sa existe niveluri salariale si obiective concrete care sa ii ajute pe angajati sa evolueze din acest punct de vedere.

In ceea ce ii priveste pe angajatii care au target este esential ca acestia sa inteleaga mecanismele prin care pot beneficia de bonus si sa aiba vizibilitate permanenta in raport cu realizarile lor.

Beneficii aditionale salariului

Abonamentele la sala de sport, accesul gratuit la biblioteci sau asigurarea transportului sunt doar o parte dintre beneficiile care pot contribui la motivarea angajatilor.

Toate aceste aspecte alaturi de multe altele contribuie la obtinerea unui nivel de motivatie ridicat.

De asemenea, daca transpunem piramida trebuintelor a lui Maslow in mediul organizational, vom observa ca oamenilor le este dificil sa evolueze daca sunt blocati la unul dintre niveluri.

De exemplu, unui angajat ii va fi foarte dificil sa se preocupe de dezvoltarea sa profesionala daca este ingrijorat de siguranta locului sau de munca.

Totodata, este important de precizat faptul ca cu cat o nevoie este mai slab satisfacuta cu atat ea devine un factor motivational mai puternic in ierarhia angajatului respectiv.

Astfel, este important de subliniat faptul ca fiecare individ este diferit si implicit modalitatile prin care se simte motivat sunt variate; de aceea, este necesar sa fie identificate nevoile concrete ale angajatilor.

Articol publicat si pe cariereonline.ro.