Pe parcursul experientei de psiholog organizational am constatat cat de importanta este motivatia in obtinerea unui job.

De ce este importanta? Pentru ca un candidat motivat reuseste sa-si evidentieze potentialul si sa expuna cu usurinta cum il va folosi, astfel incat sa gestioneze job-ul cu succes. Mai mult decat atat, motivatia este fundamentala in momentul inceperii efective a activitatii.

Insa, in egala masura, am observat ca motivatia in exces ii face pe candidati sa para disperati in obtinerea pozitiei. In termeni tehnici aceasta “disperare” este numita supramotivare.

Disperarea unui candidat de a obtine job-ul este de obicei determinata de o situatie de criza in care se afla. Cele mai frecvente astfel de situatii sunt pierderea locului de munca sau insatisfactia financiara.

Intr-un astfel de context, persoana in cauza nu poate privi cu obiectivitate pozitia pentru care candideaza, ceea ce inseamna ca nu reuseste sa isi dea seama daca i se potriveste intr-adevar.

Ce se intampla daca un candidat supramotivat obtine job-ul?

In majoritatea cazurilor, candidatii supramotivati care sunt recrutati, la scurt timp dupa angajare se relaxeaza pentru ca au iesit din criza. Acum este momentul in care isi dau seama de incompatibilitatea cu job-ul si de cele mai multe ori, aleg sa se implice in alte procese de recrutare.

O astfel de situatie este dezavantajoasa atat pentru compania angajatoare, cat si pentru candidati.

Compania este nevoita sa investeasca atat resurse de timp, cat si financiare in recrutarea si integrarea unui nou angajat. In tot acest timp, sarcinile aferente respectivei pozitii fie raman neindeplinite, fie sunt gestionate de alti angajati, ceea ce poate implica o suprasolicitare a acestora.

Candidatul, de asemenea, pierde resurse de timp si energie intr-o experienta profesionala care in realitate nu i se potriveste. Pe de alta parte, aceasta situatie poate fi evaluata negativ de un viitor angajator.

Cum pot fi abordati in interviu candidatii supramotivati?

In primul rand, este important sa se verifice si sa se valideze daca este vorba intr-adevar despre supramotivare.

Daca aceasta ipoteza este validata este eficient sa i se comunice candidatului in mod deschis cele observate. De obicei, acestia admit ca sunt intr-o criza profesionala si devin mai critici in raport cu informatiile pe care le primesc despre job, ceea ce ii ajuta sa ia la randul lor o decizie corecta.

Motivatia este un criteriu esential de evaluare a candidatilor, insa este necesar sa ne asiguram ca este autentica.

                                                                                     Articol publicat si pe cariereonline.ro